• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Файловий архів

СЦЕНАРІЙ

ПРОВЕДЕННЯ ПЕРШОГО УРОКУ

«ХАЙ В СЕРЦІ КОЖНОЇ ДИТИНИ ЖИВЕ ЛЮБОВ ДО УКРАЇНИ»

для учнів початкової школи

Мета: закріплювати знання учнів про поняття «Батьківщина» і «батьківщина», «патріот»; розрити зміст понять Конституція України, права і обов’язки громадянина, розширити знання учнів про державні символи України (герб, прапор, гімн); викликати в учнів зацікавленість історією свого народу, постатями видатних українців, історією боротьби українського народу за свободу і незалежність, історією рідного краю; вчити дітей усвідомлювати себе громадянином, патріотом України, висловлювати почуття гордості за свою Батьківщину, бажання стати на її захист; виховувати в учнів патріотичні почуття, національну свідомість, гордість та шанобливе ставлення до героїв – захисників незалежної України; викликати прагнення бути справжнім патріотом рідної землі.

Обладнання: записи пісень, макет листівки для воїнів АТО.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація

- Діти, прослухайте, будь ласка, чудовий вірш української поетеси Тетяни Заславської:

Про Україну я пісню співаю,

Кращої в світі для мене нема,

Від небокраю й до небокраю

Навіть шукати дарма…

Нам Україна – мати, родина.

(Так свою Англію люблять англійці,

Швецію – шведи, Німеччину – німці…)

Нам не забути свою Україну.

Тому, що ми – українці!

- Поміркуйте, діти, про що цей вірш? Яку головну думку хотіла до нас донести поетеса?

- Які почуття викликає у вас цей вірш? Чому?

ІІ. Розповідь вчителя

Наша Батьківщина – Україна, наша багата й щедра українська земля, стала здавна місцем проживання для представників більше 130 національностей; крім самих українців. Це і росіяни, німці, кримські татари, естонці, болгари, греки, молдавани, румуни, угорці, албанці, гагаузи, євреї. Усі вони представники нашого українського народу тощо.

Наша прекрасна земля, її щедрий, співчутливий народ дав захист багатьом малим народам. Усі вони мирно й у злагоді живуть на Україні, пройшовши нелегкі випробування часом, голодом війнами і, навіть, переселеннями народів (кримських татар, німців, навіть самих українців). Український народ зумів дати притулок усім, хто живе у нас, тим, хто повернувся додому після довгих поневірянь (наприклад, кримськотатарському народу до Криму), зумів зберегти рідну українську мову, яка стала державною у молодій незалежній українській державі згідно Конституції, надає постійну допомогу інших народам у розвитку їхньої мови, культури, збереженні історії, побуту, традицій. Терпимість, миролюбність, бажання жити в злагоді з усіма народами, які населяють Україну, завжди було притаманне українському народу, який збагатив свою історію, культуру за рахунок здобутків інших культур тих народів, які заселяли наші землі. Яка чудова наша Україна, кожний її куточок! Скільки нового з життя різних народів, що населяють України ми зможемо сьогодні дізнатись, познайомившись з історією Ваших родин, де тісно історично переплелися традиції народів, що її населяють, їхніх культур.

- Як Ви вважаєте, що нас об’єднує, діти?

- А що є відмінного у святах (звичаях, традиціях) у народів, які проживають в Україні?

- Яких норм і правил у житті повинні дотримуватись представники всіх народів, які населяють Україну? Чому?

- Від чого, від зусиль кого залежить мир, злагода, спокій у нашому суспільстві, державі, країні в цілому?

ІІІ. Звучить приспів пісні «Злагода» (Вадима Крищенка, Геннадія Татарченка)

Несімо злагоду, як ту дитину,

У кожну хату і родину.

Нам треба злагоди, а зла не треба –

Хай посміхнеться всім земля і небо.

Несімо злагоду, як Божу милість –

І завжди будемо в добрі та силі.

Нам треба злагоди, а зла не треба

Хай посміхнеться всім земля і небо.

ІV.Словникова робота

- Як ще можна назвати свою Батьківщину (Вітчизна, рідна земля, рідний край)?

- Чому саме так називається країна, де народився кожен з вас? (Країна батьків.)

- Як називають нашу Батьківщину?

- Так, рідну країну називають з повагою Батьківщиною. Навіть, пишуть цю назву з великої літери, бо вона дійсно одна в кожної людини.

- Але є ще в кожної з вас і своя маленька “батьківщина”, місце, де ви народились. (Діти називають свої малі “батьківщини”.)

- Як називають людину, яка любить свій народ, свою Батьківщину? (Патріот.)

V. Гра-змагання «Я вважаю себе українцем, якщо я …»

(Учитель може використати додатки до заняття про історію походження державних символів України)

На слайдах допоміжні запитання для учнів:

- Як називається основний закон України? (Дотримуюсь статей Конституції України).

- Які символи Української держави ти знаєш? (З повагою ставлюсь до державних символів України: прапору, гербу і гімну).

- Якою є державна мова в Україні? І як треба до неї ставитися? (Намагаюсь досконало оволодіти державною мовою – українською, намагаюсь боротись за її чистоту).

- Не забувайте про ставлення до природи рідного краю, культурної спадщини (пам’ятники, музеї, ...) (Бережливо ставлюсь до природи рідного краю, культурної спадщини українського народу).

(Виграє той, хто зможе назвати якомога більше ознак справжнього патріота України).

Послухайте правила, які повинен знати і завжди виконувати кожен із нас.

· Звучить Гімн – потрібно встати, гордо й голосно співати.

· Біля Прапора зупинись, честь віддати не лінись.

· Конституцію потрібно вчити, за її законами жити.

(Звучить гімн України)

Слово учителя.Підводячи підсумки нашої гри-змагання, заслухавши Ваші варіанти відповідей, нам вдалося створити образ патріота України, і я сподіваюсь, що це творче завдання буде у майбутньому спонукати кожного з Вас ставати кращим, плекати в собі найкращі риси патріота в ім’я майбутнього нашої Батьківщини, у єдиній країні.

Виростайте і живіть

Для добра і слави,

Як святиню бережіть

Символи держави.

VІ. Мозковий штурм. Бесіда з дітьми

Яке слово є протилежним за значенням поняттю «Батьківщина»? (Чужина). Нехай підказкою Вам стане зміст вірша «Я був на далекій чужині» видатного українського педагога, учасника другої Світової війни, справжнього патріота України – Василя Олександровича Сухомлинського.

Читання вірша зі слайду.

Я був на далекій чужині,

Там небо таке ж голубе,

Та тільки нема Батьківщини,

Нема там, Вітчизно, тебе.

Бо в ріднім краю над землею

Чистіша і глибша блакить.

І сонце Вітчизни моєї

Яскравіше в небі горить.

Я слухав пісні на чужині –

Хороші думки в тих словах,

Але то не крила орлині,

Що є в наших рідних місцях.

Міні-диспут

- Чому людину завжди приваблює рідна земля, її Батьківщина?

- Поміркуйте, чи легко жити на чужині? Чому?

- Так де ж все ж таки краще і чому?

Робота з прислів’ями:

- Кожному мила своя сторона.

- Людина без рідної землі, як соловей без гнізда.

- Де рідний край, там і під ялиною рай.

- Як будеш рідної землі триматися, то будеш від неї сили набиратися.

VІІ. Історичні події країни

Слово учителя. Згадуючи про славетну історію України, хіба можна забути про козаків, козацьку Січ. Слово «козак» означає «вільна людина». Хто ж вони такі? На долю козаків випала велика i тяжка праця - бути оборонцями рідної землі від турків та татар та інших іноземців. Українці завжди були оборонцями своїх кордонів, але ніколи не зазіхали на землі інших народів, не були загарбниками. Жили козаки за своїми законами, наприклад, «сам погибай, а братчика (товариша) виручай». В боях козаки-побратими бились поруч, рятуючи один одного і прикриваючи своїм тілом в разі небезпеки.

- Кого з видатних українських отаманів, гетьманів Ви знаєте? Хто з них прославив нашу рідну землю і залишився навіки в пам’яті народу у піснях, думах, казках.

(Перегляд слайдів)

- Хто з Вас добре знає історію своєї сім’ї, свого роду? Хто є нащадками славних козацьких родів? Розкажіть про це.

Слово учителя. Збулася мрія багатьох століть українських патріотів. Наша Україна – стала соборною, незалежною, самостійною державою. В цьому році 24 серпня їй виповнилося 24 роки. На жаль, на 23-ому році мирної незалежності українському народові, найкращим його представникам довелось зі зброєю в руках відстоювати свою національну гідність та незалежність. Навіки у пам’яті народу залишаться герої Небесної сотні. А день 20-го лютого (саме тоді відбулись найжорстокіші бої між протестуючими і силовиками) за Указом Президента України П.Порошенка, офіційно став днем пам’яті загиблих на київському Майдані – Днем Героїв Небесної сотні. Серед героїв Небесної сотні були, крім українців, вірмени, грузини, росіяни, білоруси, але всіх їх об’єднувало єдине бажання – відстояти свободу і незалежність української держави.

Так, як наші пращури–козаки ревно обороняли кордони наших земель, так і сьогодні наші українські воїни, учасники АТО у боротьбі з російськими загарбниками, борються за нашу державу, відстоюють її суверенітет і територіальну цілісність. Вони проявляють великий героїзм і відвагу та є справжніми патріотами України – славними нащадками героїчних козаків.

- Діти, а що означає вислів, який зараз часто лунає скрізь: «Шануймося, бо ми того варті»? Це найчастіше говорять між собою дорослі. Що це означає?

Любити свій край, свою землю, знати рідну мову, шанувати традиції і звичаї, свій рід, пам’ятати своїх національних героїв. Але цей вираз має ще глибше значення, бо він стосується і кожного з вас. Ви повинні вирости справжніми дочками й синами свого народу, стати найбільш свідомими, ніж теперішнє покоління, пам’ятати і берегти все те, що нам у спадок залишити минулі покоління.

- Мабуть, ви часто чули чудовий, величний заклик «Слава Україні!»? Що лунає у відповідь. Чи пам’ятаєте ви ці слова? («Героям слава!») Що означають ці слова? (Це також згадка про пам’ять свого народу, його історію, ваших рідних, життя яких складало долю нашої Батьківщини.)

VІІ. Виступ учасника АТО або волонтера

VІІІ. Хвилина пам’яті за загиблими героями Небесної сотні, воїнами АТО, мирними жителями України, усіма полеглими за незалежність України.

Звучить українська народна пісня «Пливе кача» у виконанні групи «Пікадійська терція» - гімну українського Майдану.

ІХ. Виконання творчого завдання учнями

Бесіда.

- Діти, якого кольору наш прапор?

- Що символізують жовтий і голубий колір?

- Хто з вас знає, що символізує наш герб? Звідки він походить? Скільки йому років?

Творча робота (див. Додатки).

1. Учні 1-2-х класів виготовляють за шаблоном прапора України.

2. Учні 3-4-х класів виготовляють окрім прапора малюють герб з словами-підтримки воїнам АТО (за бажанням одним із трьох способів).

ІX. Підведення підсумку уроку

Слово вчителя. Кожну нашу родину можна порівняти з могутнім деревом, в якого міцні корені. Відірви ці корені – зламається дерево. І навпаки, наша пам’ять робить його невмирущим. Спробуємо зробити всім своїм життям, працею так, щоб дерево вашого роду ніхто не зміг похитнути. Гідно несіть славу ваших предків, завжди вставайте на захист свободи і незалежності своєї Батьківщини – України, докладіть своїх зусиль для того, щоб вона стала багатою, сильною.

1. Прослуховування вірша М. Овдієнко

Як помира листок без гілки,

А квітка без стебла,

Так я без тебе, Україно,

На світі б не жила.

2. Слухання пісні «Одна – єдина» (В.Крищенка та О.Морозова).

ОДНА - ЄДИНА

З репертуару Іво Бобула

Коли у серці поклик журавлиний

І втома ріже зморшкою чоло,

Я добре знаю — є одна — єдина,

Що не сховає рук своїх тепло.

Приспів.

Одна — єдина на білім світі,

З твого імення сонце світить.

Одна — єдина, одна — єдина,

Моя ти рідна Україна.

Коли далеко — знов до тебе лину,

Спішу до тебе, як весняний птах,

Бо, де б не був я, — ти одна — єдина

В моїм мовчанні І моїх словах.

Приспів.

Коли день світить, як рясна калина,

І зерна мрії падають в ріллю,

Я свято вірю — є одна — єдина,

З якою сонце й хмари розділю.

Приспів.

3. Продовж речення «Для мене Батьківщина – це…»

Кiлькiсть переглядiв: 67

Коментарi